vrijdag 26 oktober 2007

Our Favorite Books

Op een ander forum hebben we een discussie over de lievelingsboeken van onze kinderen. Ik was al een tijd van plan om hierover een post te schrijven, want we lezen hier thuis heel veel :-) Vanavond even de favoriete boeken opgezocht -- dit zijn de boeken waarmee ze meestal aan komen lopen, als ik vraag: "Zullen we een boekje lezen?"

En voordat je denkt dat we hier een stelletje heilige boontjes zijn, boeken goed televisie badbadbad, blablablaenzovoort -- mijn kinderen kijken ook heel veel televisie. Echt veel. Het is niet iets waar ik heel trots op ben, maar ik geef het toe. Soms gaat het beter, soms niet. We werken eraan. Ik probeer net zoveel voor te lezen als ze kijken. En aan het einde van de dag, het is mijn stem die ze horen, en niet die van Mega Mindy :-)


Simone Lia, Mijntje en het monster. Gekocht tijdens een vakantie op Terschelling, net voor Mirthes eerste verjaardag.



Maurice Sendak, Max en de maximonsters. Welk kind vind dit boek nou niet leuk? "En het was nog warm ook," op de laatste bladzijde, is hun favoriete regel.



Astrid Lindgren, Kerstmis in de stal. Sommige boeken mogen het hele jaar door.



Emma Chichester Clark, Mijn kleine broertje. Toek ik zwanger van Anna was, heb ik dit boek bijna elke avond voorgelezen. Zowel Mirthe als ik waren overtuigd dat het een broertje was. We zouden hem Karel noemen, na het konijntje uit een ander boek, Welterusten Kareltje (Rotraut Susanne Berner) -- ook een favoriet, maar ik kon hem vanavond niet vinden. Van Chichester Clark hebben we ook Oma's kleine aapje, leuk voor kinderen die van tellen houden (zoals Anna) of voor omas en kleindochters. Mirthes oma heeft dit boek nog een paar keer aan haar voorgelezen, voordat ze overleed. Dat is Mirthe heel dierbaar.



Eric Carle, Van top tot teen. Geweldig boek om je kinderen aan het bewegen te krijgen. Je kan ook allemaal andere dieren bedenken, geluiden maken. Niet zo geschikt net voor het slapen gaan, ze worden er een beetje wild van.

Geen opmerkingen: