donderdag 27 april 2006

Vandaag was de tweede op een rij van terrible no good horrible very bad days -- Anna is redelijk lief geweest maar Mirthe heeft peper in haar billen en een enorme brutale mond. Niks is leuk, alles is stom. Niemand wil met haar spelen en iedereen doet kattig. Ze huilt om niks en ze heeft een half uur nodig om iets te doen wat normaal een half minuut in beslag neemt. Dit is voor mij geen verrassing -- het is weer zover, een sprongetje komt eraan. Klokslag zes weken voor haar verjaardag (en halfverjaardag) begint ze zich voor te bereiden op de sprong die ze rond 9 juni zal maken. In die zes weken mogen er geen onverwachte dingen gebeuren in haar wereld, alles moet zo vertrouwd mogelijk lopen. Ik moet met haar nog MEER rekening meehouden, qua alles, of ik betaal er flink voor de volgende dag (zoals vandaag, omdat gisteren een ramp was.) We zijn weer aan het dansen, de ik-ben-bijna-jarig dans. Een misstap en we struikelen allebei.

Ik ben het ZO ZAT! Echt, een uur geleden was ik klaar om even naar de Praxis te fietsen en wat spulletjes te halen om dat kind netjes achter het begang te plakken. (Een mooi ROZE behang, misschien een beetje retro?) Maar ik heb in plaats daarvan ze letterlijk in bed gegooid (Anna deed aan het eind ook mee) -- er waren geen kusjes, geen boekjes. Geen babietjes die lief-van-je-mama van beneden werden gehaald. En geen slokje water.

En dat is mijn redding geweest. Een kwartiertje nadat ik hun slaapkamerdeur achter me dicht had gedaan, zat ik op mijn bed de was op te vouwen. In de kamer ernaast kon ik mijn twee meiden horen zingen. Mirthe was Anna haar nieuwe liedje-van-de-muziekjuf ('Verkeer': "Groen zijn de bomen, groen zijn de peren, groen is het lichtje bij ons in de straat...") aan het leren. Anna wilde alleen maar 'Olifantje in het bos' zingen, tot grote hilariteit van beide meiden. En uiteindelijk van mij, want je kon gewoon niet NIET lachen.

Ik hoorde Mirthe de kamer stilletjes uitlopen, ze wilde naar de badkamer. Eerst was ik weer kwaad, want ze weet het heel goed: je mag als je op bed ligt, niet meer je kamer uit. Dan had je moeten opschieten, zei ik, dan had je wel tijd om een slokje water te halen. Waarom ben je zo boos, vroeg ze. Ik heb gewoon dorst, van het zingen. En ik mis Oma.

Het missen van Oma is Mirthes manier om aan te geven dat ze echt echt ECHT niet lekker in haar vel zit. Mijn schoonmoeder overleed toen Mirthe 13 maanden oud was, dus concrete herrineringen van Oma heeft ze niet. Wel het gevoel van die periode: verdriet en woede, oneerlijkheid. Opeens was ons leven zo anders, waren Mama en Papa zo anders. Als dreumes ving ze zoveel op van die emoties. Wellicht heb ik in die periode ook gewoon gezegd tegen haar, als ze mij zag huilen ofzo -- ik mis Oma. En Mirthe, die nooit iets vergeet (geloof me maar -- NOOIT) heeft dat vooral goed onthouden.

Ik stuurde haar dus weer naar bed, en ging een beker water voor haar halen. Ik zei dat ik niet meer boos was, en dat ze zich morgen een stuk beter zou voelen. Stopte haar weer in, gaf Anna ook een aai over haar bol en deed de deur weer achter me dicht.

Morgen is een nieuwe dag, met nieuwe kansen.

5 opmerkingen:

Fleur zei

Sanne, ik begrijp je gevoel. Heb het ook die botsingen. Mijn karakter (en ochtendhumeur) en Merels karakter; wou houden zielsveel van elkaar en zeggen en laten dat elke dag aan elkaar merken, we hebben gouden momenten en veel voelbare liefde, maarrrrrrr wij botsen in ons karakter en eigenschappen. En ik heb geen zin meer om altijd de volwassene te zijn en altijd mezelf weg te cijferen.
Het is prachtig zoals jij het beschrijft, want zo gaat het hier ook. Vreselijk boos en dan ineens door iets vloeit het bij me weg en omarmen we elkaar weer.

Anoniem zei

Sanne, wat knap dat je dat zo op kunt schrijven! Heel eerlijk en heel herkenbaar voor velen waarschijnlijk.


Hopelijk morgen een leuke koninginnedag!
En een fijne vakantie (?!) Hopelijk met goed weer, zodat er letterlijk en figuurlijk meer ruimte is :-)

Groetjes Tina

Anoniem zei

Oeh Sanne, ja dit zijn de downs van het gezinsleven. Die hordes hebben wij ook, ik denk allemaal, en dan zijn de lichtpuntjes soms ver weg. Het doet me wel wat, te lezen dat als Mirthe zegt dat ze oma mist, dat ze dan niet happy is. Je kent je dochter(s) goed! Sterkte en kus van mij. Femke

Coco zei

Mooi geschreven! Lief moment, ook al was het zo'n hectische dag.

Paule zei

Hoi Sanne,
via de blogvan Francine, stukje bij beetje, kwam ik op jouw blog terecht.
Wat een herkenbaar en mooi verhaal heb je geschreven over de dwarse periodes van je dochters.
Hier zijn er twee die er ook wat van kunnen, het liefst nog samen met hun jongere broertje die écht ouderwets driftig kan worden, zucht,.....
Gelukkig zijn er ook heel veel fijne en mooie momenten die ons op de been houden en ons hart laten gloeien!
Paule